Hoe overleef je het Zuid-Afrikaanse verkeer?!

Afgelopen week sprak ik Keanu, mijn favoriete barista voor drie dagen in de week. Hij was weer eens op de motor gekomen en ik stelde hem de vraag: hoe overleef je nu het Zuid-Afrikaanse verkeer met allemaal bestuurders om je heen die echt niet kunnen rijden? Hij moest hard lachen! ‘Gevaarlijk om motor te rijden in Johannesburg? Niet echt.’ Ok… niet helemaal wat ik zelf zou hebben geantwoord maar goed, ik heb er vijf keer over gedaan om mijn motorrijbewijs te halen (in het kader van veel plezier, geen talent) dus wellicht ben ik niet representatief… Ik werd toch nieuwsgierig… ‘Hoe vaak heb jij moeten afrijden?’ vroeg ik aan Keanu. ‘Ik heb het in één keer gehaald’.  ‘Ah, you’re a natural!’ zei ik enthousiast. ‘Enne, hoeveel lessen heb je dan gehad? ‘ ‘Drie’. Hmm… misschien hebben ze hier geen natuurtalenten maar zijn ze gewoon  ‘plain stupid’…  Het schijnt hier dus zo te zijn dat als je maar weet waar de koppeling zit en hoe je je remmen moet gebruiken je dan de weg op mag… Best verontrustend. Maar eigenlijk zou me dit niet moeten verbazen want afgelopen week zag ik (wederom) een ongeluk op de snelweg voor mijn eigen ogen gebeuren. De auto voor me, reed doodleuk tegen de vrachtwagen aan, die voor hem reed. Nu vind ik mezelf wel eens kippig, maar om op klaarlichte dag een truck over het hoofd te zien, vind ik toch wel bewonderingswaardig. Ook al doe ik nog zo mijn best, ik geloof niet dat ik dat voor elkaar zou krijgen. Enfin, ik kon gelukkig nog wel naar links uitwijken, dus niets aan de hand!

Voor iedereen die een bezoek aan Zuid-Afrika brengt en een auto wil huren, ik heb hier wat aanvullende tips & tricks als je zelf wilt rijden!

Inhalen doen we van twee kanten

In Zuid-Afrika zijn ze nog in dubio welk principe ze moeten hanteren. Gaan we voor  ‘eigen rijbaan aanhouden’ waarbij het idee is dat je dan niet wisselt van rijbaan en dus van links en rechts kan worden ingehaald of kiest men voor ’links de langzame baan en rechts de snelle baan’? En die twijfel is ook terug te zien in de rijstijl van de Zuid-Afrikaan. Serieus, soms lijkt het alsof je in een scene van The Fast & The Furious terecht bent gekomen. Je wordt dan links en rechts, met verschillende snelheden ingehaald. En soms bedenkt zo’n bestuurder: ‘ik moet mijn eigen rijbaan aanhouden’ zodat ze vervolgens na de inhaalactie weer hard op de remmen trappen omdat ze ineens besluiten de auto voor hun niet meer in te halen. Of ze zijn aan het bellen…

Niet harder dan 120 rijden

Als je niet te veel wilt opvallen en met het verkeer mee wilt rijden zoals we dat in Nederland leren, blijf dan keurig tussen de 80 en 120km per uur rijden, ongeacht welke rijbaan. Het punt is dat hier nogal wat bestuurders hun rijbewijs hebben gekocht, in plaats van te leren rijden en daarna een proeve van bekwaamheid te ondergaan. Hierdoor zijn er veel bestuurders die geen idee hebben wat nu eigenlijk het nut is van je achteruitkijk spiegel of wat je bedoelt met een dode hoek bijvoorbeeld. Maar ze durven ook niet zo goed harder te rijden dan 120. Op zich niet zo erg, ware het niet dat ze hier ook wel eens de snelweg opdraaien terwijl ze 50 rijden. Doodeng.

Geen bumperklevers, maar wel 4 x4 duwers

Zuid-Afrikanen zijn een stuk relaxter dan Nederlanders in het verkeer. Dat irritante bumperkleven gebeurt hier toch veel minder vaak. Erg prettig. Waar ze hier dan wel last van hebben: 4 x 4’s die andere auto’s van de weg drukken… Je kan niet alles hebben.

Geen Ikea file!

Wat is er nou vervelender dan in het weekend in de file te staan op de A13 van Rotterdam richting Delft omdat half Delfland heeft bedacht Zweedse gehaktballen te willen eten voor 1 euro? In Zuid-Afrika hebben wij geen Ikea dus dat is in elk geval één zorg minder. Tot afgelopen april… Weliswaar betreft het geen Ikea, maar sinds april is de grootste mall van Afrika geopend met de toepasselijke naam: Mall of Africa. Een opgepimpte versie van Hoog Catherijne zou ik zeggen, maar hier vinden ze het helemaal fantastisch! De eerste dag zijn er in de eerste 8 uur 98.000 bezoekers geweest. En ja, je leest het goed, die laatste 0 is GEEN tikfout… De N1 richting Pretoria is vanaf nu een NO GO.

Langzaam optrekken

Dat Zuid-Afrikanen relaxter merk je ook aan hun reactiesnelheid bij het verkeerslicht. Als in Nederland het verkeerslicht op groen springt, dan rijdt de eerste auto gelijk weg. Hier springt het verkeerslicht op groen…. Then… Wait for it…. And go! Super irritant als je haast hebt. Ben je ongeduldig en wil je nog eens een les in het hebben van geduld? Hier in Zuid-Afrika krijg je het gratis en voor niets!

Wie het eerst komt…

In Zuid-Afrika lossen ze het probleem van de gelijkwaardige kruising als volgt op: niet wie van rechts komt heeft voorrang maar degene die als eerste aan komt. Op zich best een vriendelijk systeem. Je leert je andere weggebruiker wat te gunnen. Echt efficient vind ik het geloof ik niet. Zeker op grote kruispunten, als de verkeerslichten het weer eens niet doen, zitten bestuurders toch vaak op elkaar te wachten: ‘nee, ga jij maar’… ‘Nee, nee, ik wacht nog op die van links’… Mijn tactiek: Effe wachten en dan rij ik gewoon zachtjes door (toch handig om dan een grote 4 x 4 onder je kont te hebben) en dan merk ik vanzelf wel wat er gebeurt…

Politie agenten die moeten zorgen voor een betere doorstroming

Dit kan geweldig goed uitpakken! Maar meestal niet. Sorry. Soms dan sta ik voor een kruispunt en dan denk ik: ‘het is groen mensen, rijden!!’ Oh, nee… er staat een agent het verkeer te regelen… Heb ik nog wat te snacken bij me, want dit kan nog wel even duren..

Vraag om een parkeerplaats als je hem niet kunt vinden

Vind je het ook altijd zo vervelend om te zoeken in een vreemde stad naar een parkeerplaats die je dan niet kan vinden. Mocht dat je hier overkomen: vraag dan aan de parking guard waar je hem neer mag zetten. Laatst was ik weer in Sandton het nieuwe zakelijke centrum, met van die prachtige parkeergarages die een maximaal inrijhoogte hanteren van 2,10m. Ja, daar pas ik dus niet in met mijn Defender en dakrek… Gelukkig zijn daar dan je vrienden van de parking! Je mag hem dan gewoon op de stoep zetten voor de parkeergarage. Extra voordeel: het is goedkoper om de parking guard te betalen dan mijn parkeerticket! Ik zeg twee vliegen in één klap! You gotta love this country!

Wees voorbereid op het onverwachtse

Een laatste niet onbelangrijke les: wees overal op voorbereid! In Nederland hebben wij rijbanen en iedereen blijft tussen die rijbanen rijden, gestructureerd en volgens de regels. Wees niet verbaasd als je hier op de snelweg rijdt en dan ineens in de ankers moet omdat het autootje voor je met zijn 1.0 benzinemotor de helling niet op kan (mocht je een auto willen huren, neem erimages dan één met een redelijke motor, ga je zoveel plezier van hebben). En waarom zou een snelweg alleen voor auto’s mogen zijn? Ook lopend kom je soms het snelst bij je bestemming. En nee, deze wandelaren hebben geen felle en reflecterende kleding aan zodat je ze goed ziet. En soms steken ze ineens over, om dan toch weer te twijfelen aangezien je toch harder komt aanrijden dan ze hadden verwacht…  Eh… What to do? Helemaal lastig met pay weekend, want dan zijn er ineens veel meer dronken mensen op straat. Maar die overstekende koeien op een weg waar je 120km mag – die vind ik toch nog het moeilijkst in te schatten.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.