Van A naar Beter met het openbaar vervoer?!
Reizen met het openbaar vervoer is niet iets wat mij echt heeft aangetrokken in Johannesburg. Eigenlijk best gek… Ik weet nog dat ik voor het eerst naar Thailand ging en het geweldig vond om vanaf Bangkok International de trein te nemen naar City Center om vanaf daar de bus te nemen en het laatste stuk naar ons hostel te lopen met mijn backpack op mijn rug. Hoorde er toch een beetje bij. En dat in een schamele 2,5 uur nadat je al ruim 10 uur in het vliegtuig hebt gezeten. Met de taxi waren we er binnen drie kwartier geweest, maar what’s the fun in that? En ook in Indonesië vond ik het altijd heerlijk om met de bus kota te gaan. Je kent ze wel, van die busje waar achterin twee bankjes tegenover elkaar staan. Met vier personen naast elkaar zit je nog redelijk en met vijf personen is het proppen, om er vervolgens achter te komen dat ruim 20 personen en een kip in een bus kota ook prima passen…
Maar goed.. Ik dacht, een blog over het openbaar vervoer kan niet ontbreken, alhoewel ik niet eens een ervaringsdeskundige ben. Dit wordt dus een zeer kwalitatief verantwoorde blog! In Johannesburg zijn er verschillende manieren van openbaar vervoer. Je hebt de Gautrain. Een luxe trein die van het vliegveld naar het nieuwe zakelijke centrum rijdt en daarmee eigenlijk alleen het noordoosten van Johannesburg aandoet. Dit zou een geweldig vervoersmiddel zijn geweest, ware het niet dat wij in het noordwesten van Johannesburg wonen en het dichtstbijzijnde Gautrain station al makkelijk 30 minuten rijden is… Dus als je van A naar B wilt en alleen in het noordoostelijk gedeelte van de stad wil blijven dan is dit een prima optie!
Uiteraard kan je je ook laten vervoeren door bussen. Bijvoorbeeld die van Putco. Dit zijn normale lijnbussen zoals we ze ook in Nederland kennen. Deze bussen volgen een vaste route, met vaste haltes. Er maken echter maar weinig mensen gebruik van. Waarom? Ze staan meer stil langs de kant van de weg dan dat ze er ook daadwerkelijk op rijden. Dus als je niet van A naar B wil, dan is dit een uitstekend vervoersmiddel.
En je hebt taxibusjes. Eigenlijk maken blanke mensen geen gebruik van dit vervoersmiddel. Ik zie alleen maar donkere vrienden instappen. Ik weet niet of dat komt door het rijgedrag van sommige chauffeurs (Hoezo stoppen voor rood? Er komt toch geen auto aan, toch? Oh ja toch wel!). Om gebruik te maken van de dienstverlening dien je langs de kant van de weg te gaan staan (het maakt niet uit waar) en dan met allerlei handgebaren kan je aangeven waar je heen wilt. Een vinger die naar beneden wijst, betekent dat je in de buurt blijft dus niet heel lang met de taxibus mee wil. En een vinger die naar boven wijst, geeft aan dat je naar het centrum wil. Maar dat centrum is nog steeds verschrikkelijk groot dus dan vraag ik mij af, waar kom je dan terecht? Het maakt nogal een verschil of je dan moet uitstappen in het oosten of het westen van het centrum (maar dat is wellicht veel te Nederlands gedacht). Laatst had ik een afspraak om 13 uur met iemand die moest komen met een taxibus. ‘Wat is je ETA (estimated time of arrival)’ vroeg ik? Ergens tussen 1230 en 1330…. Dus als je wel van A naar B wil, maar niet zo snel mogelijk, dan is dit een prima optie!
Ik merk dat ik een zeer grote voorkeur heb voor de Uber. Niet echt aan te merken als openbaar vervoer, maar goed – het is openbaar en het is vervoer zullen we maar zeggen.. De Uber wordt hier gezien als een zeer veilig vervoersmiddel. Hoe het werkt? Via de app geef jij aan waar je heen wilt, en de dichtstbijzijnde Uber wordt dan naar jou toegestuurd. De chauffeur ziet pas waar jij heen gaat op het moment dat jij instapt en zijn meter start met lopen. Korte ritjes kunnen ze dus niet afslaan, aangezien ze dat niet weten van te voren. Verder zijn mijn credit card gegevens bekend bij Uber, dus ik hoef nooit cash mee te nemen en chauffeurs hebben dus ook geen cash op zak. Het nadeel is dan wel dat je een credit card moet hebben en dat in een land waar veel mensen niet eens een bankrekening hebben. Wanneer je dus een Toyota ziet rijden met een donkere bestuurder en een blanke bijrijder weet je eigenlijk wel voor 99% dat het een Uber is (ik dacht in het begin nog dat Johannesburg veel verder geïntegreerd was, maar ik ben weer een illusie armer ). Voordeel is wel weer dat hier veel chauffeurs zijn die dit doen voor een living en niet zoals in Nederland voor erbij… Super handig – je hoeft nooit echt lang te wachten en via de app krijg je een foto en het kenteken van de auto door dus je stapt ook nooit bij de verkeerde chauffeur binnen! Dus als je van A naar B wilt, en je kan het je veroorloven, dan is dit een zeer comfortabele optie!
Maar wat hebben ze hier dan in Zuid-Afrika verzonnen om extra geld binnen te krijgen – creabea’s die ze hier zijn? Ik had het niet bedacht dat moet ik de mensen hier wel weer nageven… Lease-auto’s met chauffeur worden hier ook ingezet als Uber. Dus zo wordt er even extra bij gebeund met de auto van de zaak. Van A naar Beter op zijn Zuid-Afrikaans!
Only in South Africa!