Traffic, traffic, traffic
Tsja, dan heb je huis en haard achtergelaten in Nederland en kom je aan in je nieuwe thuisland. Wat dan gelijk opvalt is het verkeer! En gelukkig is dat ook altijd een geliefd Nederlands gespreksonderwerp.
Het verkeer dat rijdt hier links! Even wennen als je al 35 jaar lang gewend bent om rechts te rijden, maar niet onoverkomelijk zullen we maar zeggen. Maar om dit dan te gaan proberen voor de eerste keer in het donker, in een klein huurautootje, is niet één van mijn briljantere ideeën… Behalve dat ik steeds mijn ruitenwissers heen en weer zie gaan in plaats van mijn richtingaanwijzers moet ik ook even wennen aan het koppelen met links, en aan het niet in de lucht grijpen als ik mijn gordel om wil doen. Dit vindt allemaal plaats IN de auto… maar het belangrijkste vindt BUITEN de auto plaats en dat is natuurlijk dat ik rechts moet instappen in plaats van links… Tsja… dat overkomt je dus een paar keer en daar hebben ze hier een mooie naam voor: the walk of shame (ik dacht dat die alleen bestond bij wind- en kitesurfen)…
En met deze linkshandigheid hebben ze hier ook bedacht dat op kruispunten verkeer van rechts GEEN voorrang heeft. In Zuid-Afrika volgen ze de volgende logica: ‘Degene die als eerste aankomt mag als eerste rijden!’ Wel zo eerlijk! Totaal niet efficiënt, but who cares? Net als potholes – je hebt een weg, mooi geasfalteerd, alleen aan de zijkant ben je wat vergeten, but who cares? Een Zuid-Afrikaan blijft dichtbij de middenstreep rijden. Alleen als Nederlander, die gewend is dat er nog ZOAB ligt tot twee meter naast de buitenste rijbaan, ben je niet blij als je met 80 km per uur over een pothole knalt… Dan kan je gelijk je bandenwisseltalenten testen want dan zijn er gelijk twee lek (en dit heb ik puur van horen zeggen ;-))!
Een ander punt waar ik echt aan moest wennen is dat de verkeerslichten hier aan de overkant van het kruispunt staan. De afstand tussen de stopstreep en het verkeerslicht bedraagt hier dus het gehele kruispunt. Best vervelend als het donker is en je rijdt op routine door tot aan het verkeerslicht… Dan sta je dus midden op het kruispunt stil terwijl je links en rechts van je de auto’s ziet optrekken omdat zij groen hebben… Een oh, oh-momentje…
Het verkeer in Johannesburg kan een echte kriem zijn. Niet alleen omdat het een miljoenenstad is en er veel forenzen heen en weer rijden van het centrum naar de buitenwijken, maar ook omdat met enige regelmaat de verkeerslichten worden uitgedaan vanwege… Ja, vanwege wat eigenlijk? Loadshedding? Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om dit te doen op rustige kruispunten, maar ja, waarom zou je? Ze hebben hier de neiging om juist verkeerslichten uit te schakelen op grote, drukken kruispunten… Chaos alom want dan komen we weer terug bij ons regel: wie het eerst komt….
Het verkeer hier is dus één grote belevenis! Maar in tegenstelling tot Rotterdam: de mensen zijn een stuk relaxter. Je moet elkaar wat gunnen want vaak is het toch onduidelijk wie er nu precies vanaf welke kant er het eerste er is en er wordt hier significant minder getoeterd. Ter afsluiting een Zuid-Afrikaanse mop:
‘Hoe weet je of iemand dronken is terwijl hij rijdt?’ ‘Dan rijdt ie rechtdoor in plaats van zigzaggend om alle potholes te ontwijken’…
hahaha, zo herkenbaar …… heel lang geleden moest ik van Swaziland naar Johannesburg met de auto – een hele belevenis. Wel vaker aan de linkerkant gereden maar met een Europese auto (dus zoals ik gewend was) en die keer in een ZA auto ….. hilarisch! Naast mij mijn partner met hoge koorts (tekenbeet) …….
Blijf lekker zigzaggen jij en tot een volgend moment.
Allerhartelijkste groet,
Petra